MI a csoda?!

2024.01.02

MI a nyelvtanításban  

Tudod mit jelent az MI? Az AI? Na és az IA? 

Vajon, ha megkérdeznénk az utca emberét tudná a választ? Nem vagyok benne biztos. És ha azt kérdeznénk hallott-e már a mesterséges intelligenciáról? Arra nagy valószínűséggel igen lenne a felelet. Mégis kevesen tudják mit jelent, mit nevezünk valójában mesterséges intelligenciának és mit takar ez a sok rövidítés. 

Alig több, mint egy évvel ezelőtt robbant be az emberek mindennapjaiba a ChatGPT, az OpenAI kutatólaboratórium által fejlesztett mesterséges intelligencia (rövidítve MI) technológia,  ami azonnal szenzáció lett. Nagyon széles körben vált gyorsan ismertté és könnyen elérhetővé. A technológia rohamos fejlődése új lehetőségeket nyitott a kommunikáció terén. 

Ez az intelligens chatbot képes beszélgetéseket folytatni és válaszokat adni a felhasználóknak. Valószínűleg alig akad olyan ember a Földön, aki ne hallott volna róla, vagy nem próbált már ki valamilyen mesterséges intelligencia alapú alkalmazást. Ugyanakkor személyes tapasztalatom, hogy sok emberben van bizalmatlanság és félelem az új eszközzel szemben. Ennek egyszerű a magyarázata, amit nem ismerünk, attól félünk. Sőt nagy a bizonytalanság a használatát illetően is, illetve az utóbbi időben számtalan jogi és etikai kérdés merült fel vele kapcsolatban. 

Mégis hogyan szerezhetünk megbízható információkat róla? Fontos, hogy hiteles forrásból tájékozódjunk.

Az MI megismerésére tökéletes lehet a szakterületenként megrendezett konferenciákon, workshopokon, továbbképzéseken való részvétel, amelyekből jelenleg szerencsére igen széles a kínálat. A közelmúltban lehetőségem volt tanárként egy szuper eseményen részt venni és anyagot gyűjteni a témához. 

A következő kérdésekre kerestem választ: Mit jelent pontosan a mesterséges intelligencia? Milyen területeken alkalmazzák? Milyen típusai vannak? Milyen előnyei és hátrányai vannak? Tudnám-e használni a pedagógusi munkában? Hogyan jelenik meg a digitális oktatásban? Vannak-e már jó gyakorlatok a mesterséges intelligencia használatára a köznevelésben? 

Az MI fogalma

Számtalanszor halljuk nap mint nap a mesterséges intelligencia szót, de vajon tudjuk mit jelent? Sokan sokfélét értenek alatta. Nem könnyű a mesterséges intelligencia fogalmát definiálni. Az MI/AI a számítógép-tudomány legdinamikusabban fejlődő ága, ebből következik, hogy a tudományos fogalomkészletének elemei még csak most alakulnak ki. Fontos tehát megjegyezni, hogy a mesterséges intelligenciának nem létezik egyértelmű definíciója. 

A Microsoft Azure AI szerint: "Az MI egy számítógépes gépi rendszer azon képessége, hogy az emberihez hasonló kognitív funkciókat tud utánozni, amilyen például a tanulás, érvelés, tervezés, kreativitás vagy a problémamegoldás." Lehetővé teszi a technika számára, hogy érzékelje környezetét, foglalkozzon azzal, amit észlel, problémákat oldjon meg, és konkrét cél elérése érdekében tervezze meg lépéseit. A számítógép nemcsak adatokat fogad már előkészített vagy összegyűjtött adatokat érzékelőin, például kameráján keresztül, hanem fel is dolgozza azokat és reagál rájuk. Ezek a rendszerek képesek viselkedésük bizonyos fokú módosítására is, a korábbi lépéseik hatásainak elemzésével és önálló munkával. 

Az MI olyan hasznos eszközöket támogat, amelyek körülöttünk mindenhol megtalálhatók. Ezek a technológiák már ma is megjelennek a mindennapi életünkben – segítenek az okostelefonokon található fotók rendszerezésében, vagy megtervezik a munkahelyre vezető útvonalat. Olyan feladatokkal néznek szembe, amelyekhez korábban jelentős mértékű emberi intellektusra volt szükség, és számítógépes programozás segítségével oldják meg őket. Az elmúlt évtizedben hatalmas fejlődést láthattunk, amelyet az egyre gyorsuló számítógépek, a gépi tanulás és hasonló technikák bevezetése segített. 

Így az MI egyre inkább meghatározó része lesz a mindennapi életünknek, a munkánknak, és a világról alkotott képünknek.

A mesterséges intelligencia rövid története

Habár már korábban is foglalkoztatta a tudósokat a intelligencia kérdésköre, a mesterséges intelligencia-kutatás az '50-es években kezdődött. 1956-ban az amerikai Dartmouth College egyik nyári workshopján úgy gondolta tíz tudós, hogy le tudja fektetni egy olyan gép alapjait, amely képes nyelvhasználatra, elvont fogalmak kezelésére, olyan problémák megoldására, amelyek addig kizárólag embereknek sikerültek, illetve önmaga tökéletesítésére. A kutatások aztán a '70-es években élénkülnek fel. Viszont a mai értelemben vett tanuló gépi intellektus csak a 2000-es évek elejétől fejlődik ilyen jelentős mértékben. Az MI kutatás történetében kiemelkedő szerepe volt az önvezető autók fejlesztésének (pl. Google, Tesla), majd folyamatosan piacra kerültek olyan, mesterséges intelligenciát alkalmazó eszközök, mint például egyes okostelefonok, vagy például a robotok. 2017-ben kapta meg a világon elsőként állampolgárságát Sophia, a humanoid robot.

A mesterséges intelligencia kategóriái

Szűk mesterséges intelligencia (Szűk AI)

Az artificial narrow intelligence (ANI), a szűk vagy más néven "gyenge" MI a számítógépes rendszer azon képességét jelenti, hogy az embernél hatékonyabban el tud végezni egy szűken meghatározott feladatot, korlátozott képességekkel rendelkezik. Jelenleg ebben a fázisban vagyunk. Gyenge AI alkalmazásnak tekinthetők például a chatbotok és az olyan "okos" asszisztensek, mint a Siri vagy az Alexa.

Általános mesterséges intelligencia (Általános AI)

Az erős AI kategóriába azokat az alkalmazásokat sorolják, amik nem csak imitálni képesek az emberi viselkedést, hanem már saját kognitív képességekkel rendelkeznek. Vagyis ezek azok a technológiák, amelyek képesek emberi beavatkozás nélküli tanulásra, adaptációra, problémák megoldásra és kommunikációra. Napjainkban az erős mesterséges intelligencia sokkal inkább egy elméleti fogalom, mintsem egy létező jelenség. A legtöbb gyakorlati alkalmazásban lévő program az emberi gondolkodást utánzó, gyenge kategóriába sorolható.

A mesterséges intelligencia egyik alterülete a gépi tanulás. Ennek során algoritmusokon és matematikai modelleken keresztül taníthatók meg a számítógépek bizonyos feladatok elvégzésére. A gépi tanulás segítségével a rendszerek képesek önállóan feldolgozni nagy mennyiségű adatot és azokból modelleket építeni, mintákat azonosítani és előrejelzéseket biztosítani vagy döntéseket hozni

Mesterséges szuperintelligencia (ASI)

Az ASI, azaz a mesterséges szuper intelligencia definíciója Nick Bostrom, az oxfordi filozófus szerint: "Minden olyan értelem, amely jelentősen meghaladja az emberek kognitív teljesítményét, gyakorlatilag minden érdeklődésre számot tartó területen." A szuperintelligencia (ASI) felül fogja múlni az emberi intelligenciát. Ez igaz a kreativitásra, az általános bölcsességre és a problémamegoldásra is. Az ASI-val a gépek olyan intelligenciával fognak rendelkezni, amilyet a legfényesebbek emberi elmékben sem tudunk felfedezni. Ez az MI típus, ami miatt annyira sok ember aggódik.

Míg a jelenlegi mesterséges intelligencia kutatás a mesterséges szűk intelligencia kifejlesztéséhez vezetett (ANI) és némi előrelépés a mesterséges általános intelligencia irányába (AGI), a mesterséges szuperintelligencia továbbra is elméleti fogalom.

Az ASI elérése jelentős előrelépést igényel az AI-technológiában, és potenciális pozitív és negatív következményeiről széles körben vitatkoznak kutatók, etikusok és jövőkutatók. A fogalom meghatározás és a történeti áttekintés után most a mesterséges intelligencia gyakorlati alkalmazásáról lesz szó.

Mesterséges intelligencia az oktatás új dimenziója?

V. Digitális Oktatási Konferencia

Szervező: Európa 2000 Gimnázium

Hogyan tovább? Új korszak kezdődik a köznevelésben? 

Adatok a köznevelésben? Adatból információ, információ, mint adat?

Előadások:

1. Mesterséges Intelligencia használata és lehetőségei az Európa 2000 Gimnáziumban 

Papp András, igazgató

2. Mesterséges barát vagy digitális ellenség: A mesterséges intelligencia hatásai az oktatásban 

Nagy-Rácz István, AL, data science szakértő, Dmlab Kft.

3. Mesterséges intelligencia a nyelvtanulásban 

Tartsayné Dr. Németh Nóra, Angol-Amerikai Intézet egyetemi adjunktus, ELTE BTK

4. A mesterséges intelligencia, mint az alkotópedagógia eszköze

Németi Júlia, senior oktatási szakértő, Education, Next Oktatástechnológiai Szövetség

5. A "hype mögött, avagy mit nem tud a mai MI és mire figyeljünk a használatakor

Schenkerik András, ügyvezető igazgató, Zemosyne Technologies

6. Ne féljünk a mesterséges intelligenciától! Használjuk!

Ujlaki János, angol, matematika tanár, Európa 2000 Gimnázium

Az MI lehetséges alkalmazási területei az oktatásban

1. Személyre szabott, rugalmasabb tanulás

Az MI képes az egyéni tanulási stílusok és tempók felismerésére és adaptálására

2. Adatvezérelt döntéshozatal

Az MI képes nagy mennyiségű strukturálatlan adatelemzésre, amely segíthet a tanulók fejlődésének nyomon követésében és az oktatási stratégiák finomításában.

3. Naprakész interaktív tanulási eszközök

Az MI által vezérelt chatbotok és virtuális asszisztensek, amelyek kérdésekre válaszolnak és segítenek a tanulóknak mélyebben megérteni a tananyagot. Játékosított tanulási programok, amelyek az egyenlő motivációt növelik.

4. Kreativitás és problémamegoldás fejlesztése

Kreatív problémamegoldó feladatok generálása oktatási élmény biztosítása.

Milyen hátrányai vannak az MI-nek?

1. Emberi interakciók hiánya

A gép nem pótolja az emberi kapcsolatot és a pedagógusok által nyújtott támogatást.

2. Adatvédelem

Az MI alapú rendszerek gyakran gyűjtenek adatokat a diákról, ami adatvédelmi szempontból aggályos. Kérdés: a feltöltött anyagokat, ki hol tárolja és mit csinál velük?

3. Túlzott függőség

Ha a diákok túlságosan csak erre az eszközre támaszkodnak, az korlátozhatja kritikai gondolkodásukat és problémamegoldó képességüket

4. Hibák és korlátok

Az MI nem tökéletes, hibákat tartalmazhat ill. hiányosságai lehetnek, sőt hallucinálhat, amelyek befolyásolhatják a tanulást. 

A Cambridge Dictionary a hallucinál szót a 2023-as év szavának választotta.

A tanári szerep változása

  • Lépést kell tartani a 21. századi technológiával, miközben a múlt századi a kimeneti követelmény.
  • A pedagógus szerepköre változik: mentor, facilitátor, "karmester" szerep.
  • A tanár 20%-ban legyen aktív a tanórán, míg a diákok 80%-ban! A frontális oktatás korszerűtlen.
  • Kreatív és változatos feladatok használata, a diákoknak kihívás legyen megoldani, gondolkodásra késztessen.
  • FONTOS: Esszéírás csak pedagógus előtt, papíron!
Nagyon tetszett Tartsayné Dr. Németh Nórának, az Angol-Amerikai Intézet egyetemi adjunktusának a prezentációja. Az adjunktus asszony gyakorló angoltanár, a köznevelésben is dolgozik, 9-19 éves gyerekeknek tanít angol nyelvet, és a mesterséges intelligencián alapuló saját jó gyakorlatát ismertette a hallgatósággal. Bemutatta hogyan lehet a mesterséges intelligencián alapuló technológiát ötvözni a projekt alapú oktatási módszerrel. Az MI -vel karaktereket/ szereplőket alkotni és szövevényes és izgalmas krimit írni tanári segítséggel.  Így fejlődik a történetmesélésen keresztül a tanulók kritikai gondolkodása és a kreativitása.

Az órán felhasználható MI eszközök 

MOODPlaylis- zene , 

DALL-E3 - kép, festészet; 

AVATAR MAKER - szereplők, karakterek alkotása, 

GPT-4 - kapcsolati háló készítése és nyomozás, történetépítés menete: újabb szereplők bevonása, új helyzetek, váratlan információk, szerepek kijelölése, kihívások, beépített szereplők/ csoportmunka.

Javasolt tanári eszközök 

ChatGPT - történet megírása, karakterek, alibik, megoldások 

MagicScool.ai - óratervek, tesztek, szószedetek  

There is an AI for that - speciális feladatra MI keresése


A konferencia fő üzenete 

El kell érni, hogy a tanulók megértsék, bár a mesterséges intelligencia értékes eszköz, nem helyettesíti az emberi gondolkodást és kreativitást.

Az előadások nagyon érdekesek voltak. Értékes és hasznos információkat osztottak meg a szakemberek a hallgatósággal. Akit a téma bővebben érdekel, és nemcsak a pedagógiai vonatkozások, keresse fel az Európa 2000 Gimnázium YouTube csatornájátA teljes konferencia elérhető és előadók szerinti bontásban visszanézhető.


Felhasznált irodalom

CSEPELI, Gy.: Ember 2.0. A mesterséges intelligencia gazdasági és társadalmi hatásai. Budapest, Kossuth Kiadó, 2020.

TILESH György - HATAMLEH, Omar: Mesterség és intelligencia. Vegyük kezünkbe sorsunkat az MI korában. Az MI megértése. p.18-29. Libri Kiadó, Budapest, 2021.

Forrásjegyzék

EUROPA 2000 Gimnázium YouTube csatornája 

Hírek. Európai Parlament. Mi az a mesterséges intelligencia és mire használják? 

Pénzcentrum.hu. Tech.Aktualitások az AI (MI) világából: hol tart a mesterséges intelligencia 2023-ban?